Finding a better way: Strengths-based trauma-informed practice

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This webinar was presented and recorded on July 13, 2021 

Presented by: 

Dr. JoLee Sasakamoose,  Research Director,  Indigenous Wellness Research Community Network & Wellness Wheel Medical Outreach Clinic and Associate Professor,  University of Regina

Dr. Sasakamoose discussed how the Cultural Responsiveness Framework was developed, why it is needed to help restore Indigenous wellness in Western society, and its implementation in various projects. She also discussed the importance of shifting from deficit to strengths-based trauma-informed practice.

Participants learned about: 

  • The Culturally Responsive Framework
  • How to shift from deficit to strengths-based thinking
  • The principles of trauma-informed practice 

 

JoLee3.jpgDr. JoLee Sasakamoose  is the Interim Co-Scientific Director of nātawihowin (art of self-healing) First Nations Health and Wellness Network, Saskatchewan First Nations and Métis Health and Wellness Research, Training, and Knowledge Mobilization Network. She is the Research Director of Wellness Wheel, responsible for leading the Research Team in supporting Traditional ways of knowing alongside Western approaches to wellbeing. JoLee works tirelessly to stay on top of grant opportunities and is incredibly skilled at translating those opportunities into responsive community-led programming. JoLee has a knack for picking out valuable skills in others and bringing them on board to support the community.

She is a proud Anishinabe (Ojibwe) with membership in M’Chigeeng First Nation in Ontario, an active citizen of Ahtahkakoop Cree Nation in Saskatchewan, and an Associate Professor in Educational Psychology and Counselling at the University of Regina where she teaches Group Counselling, Counselling Girls and Women, Counselling Children and Youth, Indigenous Family Therapies, and Decolonizing Research Methodologies. She co-authored the Indigenous Cultural Responsiveness Theory and has an exceptional way of working in the “middle ground” between Western and Indigenous ways.

Presentation Slides

Webinar recording:

Trouver un meilleur moyen : La pratique fondée sur les forces et tenant compte des traumatismes

Ce webinaire a été présenté et enregistré le 13 juillet 2021

Présentatrice :

JoLee Sasakamoose, directrice de recherche, Indigenous Wellness Research Community Network & Wellness Wheel Medical Outreach Clinic et professeure agrégée, Université de Regina

Mme Sasakamoose a discuté de la façon dont le Cultural Responsiveness Framework (cadre d’adaptation culturelle) a été élaboré, des raisons pour lesquelles il est nécessaire pour aider à rétablir le bien-être des Autochtones dans la société occidentale, et de sa mise en œuvre dans divers projets. Elle a également abordé l'importance de passer d'une pratique axée sur les déficits à une pratique axée sur les forces et les traumatismes.

Les participant.e.s ont appris :

  • À connaître le cadre d’adaptation culturelle
  • Comment passer d'une pensée axée sur les déficits à une pensée axée sur les forces
  • Les principes de la pratique tenant compte des traumatismes

 

JoLee3.jpgJoLee Sasakamoose est codirectrice scientifique intérimaire du nātawihowin (art de l'autoguérison) First Nations Health and Wellness Network, le réseau de recherche, de formation et de mobilisation des connaissances sur la santé et le bien-être des Premières nations et des Métis de la Saskatchewan. Elle est la directrice de la recherche de Wellness Wheel, chargée de diriger l'équipe de recherche pour soutenir les modes de connaissance traditionnels parallèlement aux approches occidentales du bien-être. JoLee travaille sans relâche pour rester à l'affût des possibilités de subventions et est incroyablement douée pour traduire ces possibilités en programmes communautaires adaptés. JoLee a le don de déceler les compétences précieuses chez les autres et de les faire participer au soutien de la communauté.

Elle est une fière Anishinabe (Ojibwe), membre de la Première nation M'Chigeeng en Ontario, une citoyenne active de la nation crie Ahtahkakoop en Saskatchewan et une professeure agrégée en psychopédagogie et en counseling à l'Université de Regina, où elle enseigne le counseling de groupe, le counseling des filles et des femmes, le counseling des enfants et des jeunes, les thérapies familiales autochtones et les méthodologies de recherche décolonisantes. Elle est co-auteure de la Indigenous Cultural Responsiveness Theory (Théorie sur l'adaptation à la culture autochtone) et n’a pas son pareil pour concilier les méthodes occidentales et autochtones.

Diapositives de la présentation

Enregistrement du webinaire :