Rashelle Litchmore

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Gender-Based Violence in Schools and the Intersectional Experiences of Black-Canadian Girls

This Webinar was presented and recorded on March 15, 2023.

A recent CBC survey revealed that one in four girls in Canadian schools experienced some form of unwanted sexual contact. This research also found that 45% of students did not report experiences of violence of any kind, and when instances of violence were disclosed, students reported unsatisfactory responses from their schools. Statistics on gender-based violence in schools, disaggregated by race and gender, are not yet available in Canada. However, findings from the United States suggest that African-American girls are at increased risk of experiencing various types of sexual harassment and gender-based violence, and are more susceptible to negative psychological and social outcomes as a result. This Webinar discusses the unique experiences of female identified adolescents of African descent in Canada, and their experiences with gender-based violence in schools. Specific attention is given to cultures of violence, how they manifest, and the need to attend to prevention, as opposed to the current focus on punishment, when addressing the intersectional experiences of Black girls.

Webinar Recording

 

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Learning Objectives

After this Webinar, participants will have learned about:

  • Understand current statistics on gender-based violence in Canadian schools
  • Interrogate intersecting histories of racism and sexism in Canada and how these inform educational spaces to promote cultures of violence
  • Consider strengths-based and trauma-informed approaches to working with Black-Canadian girls impacted by gender-based violence

Speaker

rashelle-ln-photo.pngRashelle Litchmore
Assistant Professor, Connecticut College

Rashelle Litchmore, PhD, is an Assistant Professor of Human Development at Connecticut College in New London, Connecticut. Her research spans the areas of critical psychology, Black and racialized adolescent identities, education policy, and systems transformation. Her research is conducted through critical theoretical, and analytical frameworks including post-structuralism, critical discursive social psychology, Black Feminist Theory and Critical Race Theory. Her previous work in Canada relied on ethnographic methods to examine the identities of Black Canadian adolescents, and their in-school experiences under the province of Ontario’s inclusive education policies.  She is currently conducting a critical ethnography on the consolidation and racial integration of two neighborhood middle schools into a regional magnet school in the state of Connecticut, and the systemic changes needed to support students of color. She is also partnered with ASE Community Foundation for Black Canadians with Disabilities, and the Centre for Diverse Learners in the Halton-Hamilton region of Ontario, to investigate the educational and employment experiences of Black-Canadian youth with learning disabilities. Dr. Litchmore was previously a Senior Policy Advisor with the Anti-Racism Directorate in the Government of Ontario, where she supported policy development for addressing disparities experienced by racialized and Indigenous peoples in the province

La violence fondée sur le sexe dans les écoles et les expériences intersectionnelles des filles noires du Canada

Ce Webinaire a été présenté et enregistré le 15 mars 2023.

Ce Webinaire a été présenté et enregistré le 15 mars 2023. Un récent sondage de la CBC a révélé qu’une fille sur quatre dans les écoles canadiennes avait subi une forme quelconque de contacts sexuels non désirés. Cette recherche a également révélé que 45 % des élèves ne signalaient pas leur expérience de violence, de quelque nature que ce soit, et que lorsque des cas de violence étaient divulgués, les élèves ont signalé que leur école avait répondu de façon insatisfaisante. Les statistiques sur la violence fondée sur le sexe dans les écoles, ventilées par race et sexe, ne sont pas encore disponibles au Canada. Cependant, les résultats des États-Unis suggèrent que les filles afro-américaines sont plus à risque de subir divers types de harcèlement sexuel et de violence fondée sur le sexe, et sont donc plus vulnérables aux conséquences psychologiques et sociales négatives. Ce webinaire portera sur les expériences uniques des adolescentes identifiées comme étant des adolescentes d’ascendance africaine au Canada et sur leur expérience de la violence fondée sur le sexe dans les écoles. Une attention particulière sera accordée à la culture de la violence, à la façon dont elle se manifeste et à la nécessité de faire de la prévention, par opposition à l’accent actuel mis sur la punition, lorsqu’il est question des expériences intersectionnelles des filles noires.

Enregistrement du Webinaire

 

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Objectifs d'apprentissage

Après ce webinaire, les participant.e.s auront acquis plus de connaissances sur les sujets suivants : 

  • Comprendre les statistiques actuelles sur la violence fondée sur le sexe dans les écoles canadiennes
  • Examiner les histoires de racisme et de sexisme qui se recoupent au Canada et la façon dont elles éclairent les espaces d’éducation pour promouvoir les cultures de violence
  • Envisager des approches fondées sur les forces et tenant compte des traumatismes pour travailler avec les filles canadiennes noires touchées par la violence fondée sur le sexe

Biographie

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Rashelle Litchmore
Professeure adjointe, Connecticut College

Rashelle Litchmore, PhD, est professeure adjointe de développement humain au Connecticut College à New London, dans le Connecticut. Ses recherches portent sur la psychologie critique, les identités des adolescent.e.s noir.e.s et racialisé.e.s, les politiques d’éducation et la transformation des systèmes. Ses recherches sont menées au moyen de cadres théoriques et analytiques critiques, y compris le poststructuralisme, la psychologie sociale critique discursive, la théorie féministe noire et la théorie critique de la race. Ses travaux antérieurs au Canada s’appuyaient sur des méthodes ethnographiques pour examiner l’identité des adolescent.e.s canadien.ne.s noir.e.s et leurs expériences à l’école dans le cadre des politiques d’éducation inclusive de l’Ontario. Elle mène actuellement une ethnographie critique sur la consolidation et l’intégration raciale de deux écoles intermédiaires de quartier dans une école-aimant régionale dans l’État du Connecticut, et sur les changements systémiques nécessaires pour soutenir les élèves de couleur. Elle travaille également en partenariat avec la ASE Community Foundation for Black Canadians with Disabilities et le Centre for Diverse Learners dans la région de Halton-Hamilton, en Ontario, pour enquêter sur les expériences d’éducation et d’emploi des jeunes Canadiennes et Canadiens noirs ayant des troubles d’apprentissage. Auparavant, Mme Litchmore a été conseillère principale en politiques à la Direction générale de l’action contre le racisme du gouvernement de l’Ontario, où elle a appuyé l’élaboration de politiques visant à éliminer les disparités vécues par les personnes racialisées et les Autochtones dans la province.